ﺳﻪشنبه، 07 اسفند 1403
دریافت تقدیرنامه 2 ستاره تعالی سازمانی صنعت کاشی و سرامیک

دریافت تقدیرنامه 2 ستاره تعالی سازمانی صنعت کاشی و سرامیک

گروه کاشی و سرامیک سینا در دوره های متوالی و طی سال های گذشته در این عرصه خود را به ارزیابی و مقایسه مبتنی بر مدل تعالی سازمانی سپرده است تا متکی بر یک الگوی شناخته شدۀ جهانی ضمن به چالش کشیدن ارکان سازمان با ابزار خودارزیابی و جلب مشارکت های عمومی کارکنان در قالب کارگروه های تعالی، به کشف و شناسایی نقاط قوت و ضعف خود پرداخته و مسیر تعالی را با هموار ساختن مسیر پرچالش تولید با کیفیت و متعهدانه میسر سازد.

بیشتر بدانیم :

  • تعریف عمومی مدل
    یک مدل نمایشی انتزاعی از واقعیت های پیرامونی ما است که برای درک، تحلیل، پیش‌بینی یا بهینه‌سازی سیستم‌ها و پدیده‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدل‌ها به اشکال گوناگون همچون ریاضی، مفهومی، فیزیکی یا کامپیوتری بوده و با ساده‌سازی پیچیدگی‌های دنیای واقعی تصمیم‌گیری و مدیریت را آسانتر می نمایند. استفاده از مدل‌ها در حوزه‌های مختلف، از علوم مهندسی گرفته تا مدیریت و اقتصاد، موجب بهینه‌سازی عملکرد و افزایش کارایی می‌شود.

 

  • مدل تعالی و انواع آن
    مدل تعالی چارچوبی است که سازمان‌ها را در مسیر بهبود عملکرد، افزایش بهره‌وری و دستیابی به نتایج برتر هدایت می‌کند. این مدل‌ها با تکیه بر تجربیات موفق‌ترین سازمان‌ها، به مدیران و کارکنان کمک می‌کند تا نقاط قوت و زمینه‌های قابل بهبود را شناسایی کرده و برنامه‌هایی هدفمند برای ارتقای سازمان تدوین کنند. از مهم‌ترین مدل‌های تعالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مدل اروپایی تعالی EFQM  (بنیاد مدیریت کیفیت اروپا): یکی از رایج‌ترین مدل‌های تعالی در سطح جهانی است که
باتکیه بر معیارهای رهبری، استراتژی، کارکنان، فرآیندها؛ شرکا و نتایج برداشتی و عملکردی، سازمان‌ها را ارزیابی و در مسیر بهبود مستمر هدایت می‌کند. این مدل هم اکنون با ویرایش 2020 در دسترس می باشد اما هنوز ویرایش 2013 آن در ایران بیشتر مورد توجه است.

مدل بالدریج: مدلی است که در ایالات متحده توسعه یافته و بر اساس هفت معیار رهبری، استراتژی، مشتریان،
تجزیه و تحلیل و مدیریت دانش، نیروی کار و منابع انسانی، عملیات و فرآیند و نتایج کسب و کار به ارزیابی سازمان پرداخته و به سازمان در یافتن نقاط قوت و شناسایی فرصت های بهبود کمک می نماید تا با رویکردی سیستماتیک بهبود مستمر را امکان پذیر سازد.

مدل دمینگ: این مدل بر بهبود کیفیت از طریق کنترل آماری فرآیندها تمرکز دارد و اصول آن بر مبنای چرخه PDCA
(برنامه‌ریزی، اجرا، بررسی و اقدام) تعریف شده است. نگاه مدل دمینگ بیشتر به فرآیندهای درون سازمان است و توجه آن به نتایج محدود می باشد.

  • مزایای استفاده از مدل تعالی

به‌کارگیری مدل‌های تعالی سازمانی می‌تواند مزایای متعددی را به همراه داشته باشد، از جمله:

بهبود مستمر: ایجاد یک رویکرد سیستماتیک برای شناسایی نقاط قوت و فرصت های بهبود سازمان.
افزایش بهره‌وری و اثربخشی: بهینه‌سازی فرآیندها و استفاده بهینه از منابع انسانی و مادی.
ارتقای کیفیت محصولات و خدمات: کمک به توسعه فرهنگ کیفیت‌محور و افزایش رضایت مشتریان.
افزایش رقابت‌پذیری: امکان مقایسه عملکرد سازمان با رقبا و شناسایی فرصت‌های بهبود.
تقویت فرهنگ مشارکت و نوآوری: تشویق کارکنان به ارائه ایده‌های خلاقانه و همکاری در راستای تحقق اهداف سازمانی.


« مدل تعالی به‌عنوان یک ابزار مدیریتی، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا با یک دید جامع و ساختاریافته، مسیر پیشرفت خود را ترسیم کرده و با برنامه‌ریزی دقیق، به موفقیت‌های پایدار دست یابند »

مدل تعالی سازمانی در ایران و سینا کاشی

در میهن ما از میان مدل های تعالی سازمانی؛ مدل اروپایی EFQM بیشتر مورد توجه قرار گرفته و مبنای شکل گیری جوایز مختلفی در عرصه تعالی سازمانی در محیط کسب و کار ایرانی شده است. برای سازمان دهی فرآیندهای ارزیابی و اعطاء نشان ها و جوایز مرتبط نهادهای دولتی و خصوصی مختلف دست اندرکار بوده و از سال 1382 به برگزاری دوره های متوالی اعطاء جوایز پرداخته اند. "جایزه ملی تعالی سازمانی"، قدیمی ترین جایزه تعالی است که بتوسط مرکز ملی تعالی سازمانی ( سازمان مدیریت صنعتی) به سازمان های درخور، به توالی از سال 1382  اعطاء شده است.

مرکز ملی تعالی و پیشرفت یکی دیگر از نهادهای شکل گرفته برای اعطاء جوایز تعالی سازمانی در قالب برگزاری سالیانه مسابقه تعالی میان شرکت ها و سازمان های ایرانی می باشد که از سال 1395 اقدام به فعالیت و اجرای فرآیند اعطاء جایزه در شرکت‌ها و گروه های کسب و کاری ایرانی – بویژه زیرمجموعه نهاد رهبری - نموده است.

جایزه تعالی صنعت کاشی و سرامیک که در سال جاری (1403) نخستین دورۀ آن برگزار گردید نیز مبتنی بر مدل اروپایی EFQM (ویرایش 2020) است که با همت نشریه کاشی و سرامیک با هدف رشد و توسعه پایدار صنعت، ارزش آفرینی برای مشتریان و خلق ثروت برای سهامداران شرکت‌های فعال صنعت کاشی و سرامیک و صنایع وابسته در ایران راه اندازی شده است.